Nazywam się Agata Puk i pokazuję jak żyć zdrowo… z przyjemnością! Wierzę, że ten blog może inspirować Was do zdrowych wyborów.

  -  Mama i dziecko   -  Moje przygotowanie do rozszerzania diety – BLW, papki czy metoda mieszana?

Moje przygotowanie do rozszerzania diety – BLW, papki czy metoda mieszana?

Moja córka skończy niebawem sześć miesięcy i z tego powodu w naszym domu szykują się duże zmiany. Jedną z największych nowości będzie rozszerzanie jej diety, czyli coś, na co czekam z ogromną niecierpliwością. Nie mogę doczekać się tego, aż moja córka będzie jadła coś więcej poza mlekiem. Wiem, że rozszerzanie diety u niemowlaka to długi proces, do którego dobrze jest się gruntownie przygotować. Postanowiłam zatem pokazać na blogu, jak wygląda przygotowanie do rozszerzania diety u mojego dziecka. Od jakiego momentu planuję rozszerzać dietę córki? Jaką metodę rozszerzania diety planuję wprowadzić? Czy zdecyduję się na BLW czy papki? I z jakich miejsc i książek korzystam? Szczegóły poniżej.

Kiedy rozszerzać dietę niemowlaka?

Wytyczne WHO i polskie zalecenia Ministerstwa Zdrowia mówią o tym, aby dietę rozszerzać po skończonym szóstym miesiącu życia. A zatem dietę planuję rozszerzać dopiero wtedy, gdy moja córka będzie miała równe sześć miesięcy. W wieku 6-8 miesiąca dziecko karmione piersią powinno dostawać 2 lub 3 posiłki uzupełniające, w 9.-24. miesiącu 3 lub 4 i 1 lub 2 przekąski – to informacje dostępne w poradniku Karmienie Piersią od Ministerstwa Zdrowia (link tutaj). Posiłki można podawać łyżeczką w formie przecieru lub do rączki w postaci kawałków, czyli metodą BLW. Jak podaje Ministerstwo Zdrowia – każda z tych metod ma swoje dobre strony.

Warto pamiętać o tym, że kiedy dziecko karmione piersią skończy sześć miesięcy, to mamy powinny (jeśli chcą i mogą) karmić dalej piersią swoje niemowlę, bo mleko nie traci wartości odżywczych i nadal jest podstawą diety dziecka. Zarówno w przypadku karmienia piersią, jak i karmienia mlekiem modyfikowanym – rozszerzanie diety o nowe pokarmy należy proponować dziecku po około 30-40 minutach po karmieniu mlekiem.

Czym jest BLW?

BLW – Baby-led weaning albo Bobas Lubi Wybórmetoda wprowadzania stałego pokarmu do diety niemowlęcia dotychczas karmionego wyłącznie mlekiem, polega na pozwalaniu dziecku na samodzielne sięganie po jedzenie oraz pozostawia mu decyzję o tym, ile i co zje z zaproponowanych przez opiekuna produktów. Ta definicja pochodzi ze słownika szkolenia „O karmieniu piersią – dla mam” Akademi NFZ. Szkolenie „O karmieniu piersią – dla mam” składa się z 13 części poświęconych żywieniu dziecka, w szkoleniu jest też rozdział poświęcony rozszerzaniu diety. Tytuły poszczególnych części szkolenia i dokładną listę tematów znajdziecie tutaj: https://akademia.nfz.gov.pl/o-karmieniu-piersia-dla-mam/. Bezpłatne szkolenie Akademii NFZ „O karmieniu piersią – dla mam” dostępne jest pod tym linkiem: O karmieniu piersią.

W BLW najważniejsze jest to, że to dziecko decyduje o tym, jak i ile posiłków zjada. Nie ma więc w tej metodzie miejsca na wciskanie dziecku jedzenia łyżeczką, próby nakarmienia dziecka, które nie chce jeść, czy nakłanianie dziecka do jedzenia przez odwracanie jego uwagi i włączanie mu bajek na tablecie.

Jaką metodę rozszerzania diety wybrałam?

Bardzo spodobała mi się metoda BLW i właśnie tą metodą planuję rozszerzać dietę swojej córki. Nie mam jednak pewności odnośnie tego, czy moja córka polubi ten sposób, więc nie wykluczam, że część posiłków będę podawać w formie zmiksowanej. Nie wykluczam też gotowych słoiczków z jedzeniem, bo być może czasem będę je stosować w kuchni. Wolałabym jednak uniknąć papek i serwować małej pyszne i odżywcze jedzenie w kawałkach. Korzyści, jakie daje metoda BLW są ogromne – przede wszystkim podoba mi się to, że cała rodzina je razem i dziecko może jeść niemal wszystko to, co zdrowo odżywiający się rodzice. Na Instagramie możecie sprawdzić sobie hashtag #jemytosamo, w którym mamy dzielą się pomysłami na takie same posiłki dla siebie i dla niemowlaka.

Skąd czerpać wiedzę na temat metody BLW?

Wiedzy na temat BLW pełno jest nie tylko w książkach, ale i na blogach i grupach na Facebooku. Odkąd zaczęłam interesować się tą metodą rozszerzania diety, to odkryłam mnóstwo inspirujących i ciekawych miejsc w sieci.

 

Książki

Przed rozszerzaniem diety postanowiłam szczegółowo zapoznać się z informacjami na temat metody BLW. Świetnym źródłem wiedzy w tym temacie jest książka Bobas lubi wybór Gill Rapley i Tracey Murkett. To najważniejsza książka o BLW, opisującą jego zalety, wady, a także sposób wprowadzania w życie. Przepisów na posiłki będę szukać w książkach Alaantkowe BLW, które poleca wiele mam.

Bobas lubi wybór Gill Rapley i Tracey Murkett – kupicie tutaj

Alaantkowe BLW Joanna Anger, Anna Piszczek – kupicie tutaj

Nowe alaantkowe BLW Joanna Anger, Anna Piszczek – kupicie tutaj

Blogi:

https://alaantkoweblw.pl/

http://szpinakrobibleee.pl/category/gotujemy/pierwsze-posilki/

https://www.macierzynstwobezsciemy.pl/search/label/rozszerzanie%20diety

https://malgorzatajackowska.com/category/baby-led-weaning/

 

Artykuły:

mamanaroslinach.pl: Za co lubię blw? Początki, co do łapki, garść przydatnych linków

hafija.pl: Rozszerzanie diety dzieci – zrób to dobrze

hafija.pl: Gotowość – o tym, kiedy dziecko jest gotowe do rozszerzania diety

 

Grupy na FB:

Roślinne BLW – przepisy wegańskie i wegetariańskie: https://www.facebook.com/groups/1648937791808016/

BLW na luzie https://www.facebook.com/groups/404606579732436/?ref=br_rs

BLW przepisy https://www.facebook.com/groups/blwprzepisy/?ref=br_rs

BLW – Bobas Lubi Wybór https://www.facebook.com/groups/BobasLubiWybor/

 

Instagram:

https://www.instagram.com/zuza.skrzynska/

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Zuza Skrzyńska (@zuza.skrzynska)

https://www.instagram.com/mamanaroslinach/

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Asja (@mamanaroslinach)

https://www.instagram.com/raczka_po_talerzu/

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Rączką po talerzu (@raczka_po_talerzu)

https://www.instagram.com/yummytoddlerfood/

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Amy Palanjian (@yummytoddlerfood)

Youtube:

Kanał mojej ulubionej blogerki kulinarnej – Deliciously Ella

Rozszerzanie diety – akcesoria

Zainwestowałam już w kilka gadżetów przydatnych podczas rozszerzania diety. Część rzeczy, takich jak np. krzesełko do karmienia, muszę jeszcze dokupić. Prawdopodobnie postawię na tanie i sprawdzone przez wiele mam krzesełko z Ikea. Kupiłam już uroczą zastawę z lamą – jednak pewnie na początku będę serwować córce jedzenie ułożone na tacce dołączonej do krzesełka. Kolorowe miseczki mogą zbyt rozpraszać dziecko w początkach rozszerzania diety. To jedna ze wskazówek, którą przeczytałam w książce Bobas Lubi Wybór.

Miseczki i talerzyki dla dzieci

  • Skip hop zestaw jedzeniowy lama: talerzyk i miseczka, 52 zł – dostępny tutaj

  • Mini Mat silikonowy talerzyk z podkładką, 89 zł – dostępny tutaj 

Łyżeczki

Nie wiem jeszcze, które z tych dwóch rodzajów łyżeczek wybrać. Będę wdzięczna za Wasze rekomendacje. A może lepiej wybrać inne sztucce, np. z IKEA?

  • spuni, 69 zł – dostępne tutaj

  • b box silikonowe łyżeczki, 28 zł – dostępne tutaj

  • Krzesełko do karmienia Ikea ANTILOP, 59 zł – link

Podsumowanie

Już za chwilę rozpoczniemy z naszą córką nową i fascynującą przygodę związaną z jedzeniem. Wierzę w to, że rozszerzanie diety może być zarówno dla rodziców, jak i dla ich dziecka wielką przyjemnością. Wiem już też, że początki rozszerzania diety to często dla dziecka raczej forma zabawy niż jedzenia, bo dziecko najpierw poznaje posiłki, ich zapach i konsystencję, zaś niewiele z proponowanych mu pokarmów zostaje zjedzone. Ta wiedza i poczucie, że to mleko stanowi cały czas najlepsze dla mojej córki pożywienie, pozwoli mi bez stresu obserwować, jak kolejne starannie przygotowane przeze mnie posiłki lądują na podłodze :-) Jestem ciekawa, jaką metodę rozszerzania diety wybrałyście dla Waszych dzieci i jak sprawdzała się u Was wybrana metoda. Dajcie znać w komentarzach!

 

Dołącz do mnie na Facebooku i Instagramie!

Facebook: https://www.facebook.com/agataberrypl/

 

Instagram: https://www.instagram.com/agataberry/

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Agata Puk (@agataberry)

 

Nazywam się Agata Puk i pokazuję jak żyć zdrowo z przyjemnością! Wierzę, że ten blog może inspirować Was do zdrowych wyborów.