Zdrowie

15 dobrych wyborów, które przybliżą cię do zdrowia

Sierpień 5, 2019

Dziś na blogu zaprezentuję moje pomysły na dobre rozwiązania, które bez wątpienia przybliżą Was do zdrowia. Co więcej – wystarczy pamietać o tych kilku dobrych nawykach, aby na co dzień czuć się świetnie! Warto patrzeć na zdrowy styl życia nie jak na serię wyrzeczeń, tylko jak na szansę na bardziej przyjemne życie. Codziennie małe kroki naprawdę mają znaczenie, bo najważniejsza jest regularność i trzymanie się prostych zasad. Poniżej moja lista pomysłów na zdrowsze życie. Jakie zdrowe wybory warto podejmować na co dzień? Szczegóły poniżej!

15 dobrych wyborów, które przybliżą cię do zdrowia

1. Warzywa gotowane na parze są lepsze niż warzywa gotowane w wodzie

Aby warzywa zachowały więcej witamin warto gotować je na parze przez kilka minut lub jeść w wersji surowej. Ja już od kilku lat gotuje w ten sposób kalafiora, brokuła czy bób. Nie trzeba mieć w domu parowarów, wystarczy zwykły wkład do gotowania na parze.

2. Koktajl z trzech składników – bananów, szpinaku i jogurtu naturalnego będzie lepszy niż… brak koktajlu

Koktajle z mnóstwem składników to pomysł na idealny posiłek. Jednak warto pamiętać o tym, że nawet kiedy w kuchni nie mamy różnorodnych składników potrzebnych do przygotowania koktajlu, to i tak możemy zrobić sobie pożywne smoothie. Prosty koktajl z trzech składników zrobimy w dosłownie kilka sekund w blenderze i z pewnością będzie to super posiłek. Gorąco zachęcam Was do tego, aby zawsze mieć w lodówce liście świeżego szpinaku – dzięki takiemu składnikowi można przygotować pyszny zielony koktajl codziennie.

Na blogu często podsuwam Wam pomysły na zdrowe koktajle warzywno-owocowe. Aby urozmaicić przepisy można do koktajlu dodawać zielone składniki (jarmuż, szpinak, natkę pietruszki), dobre tłuszcze (awokado, olej lniany, siemię lniane) czy pełnoziarniste węglowodany (takie jak płatki owsiane, kaszę jaglaną czy komosę ryżową), ale nawet koktajl z trzech składników to zawsze dobry wybór.

3. Woda jest lepsza niż sok owocowy

O tym, że soki owocowe mają w sobie ogromne dawki cukrów prostych pisałam na blogu już nie raz. Woda to zdecydowanie najlepszy wybór na co dzień. Warto wypijać co najmniej 1,5 litra wody dziennie. Dlaczego woda jest dużo lepszym wyborem niż sok? Sok owocowy zawiera głównie łatwo przyswajalny cukier. Kiedy jemy owoc, to błonnik z tego owocu sprawia, że cukry proste wchłaniają się stopniowo. Natomiast cukry z soku organizm przyswoi natychmiast i przez to drastycznie wzrośnie w organizmie poziom cukru we krwi. Obecność błonnika w owocach jest zatem kluczowym czynnikiem wpływającym na prawidłowe wchłanianie się cukrów z owoców.

Woda to także lepszy wybór niż sok, bo jej picie nie wpływa negatywnie na nasze zęby. Regularne nawadnianie ciała jest niezwykle istotne szczególnie w upalne dni – ja nie ruszam się wtedy z domu bez butelki wody. Na spacery z córką pakuję do wózka Muszyniankę w małej szklanej butelce, bo taka pojemność jest bardzo wygodna. Warto też dodać, że Muszynianka to woda, która zawiera wyjątkowo korzystne dla zdrowia zestawienie składników mineralnych – dzięki czemu stanowi cenne źródło magnezu, wapnia i potasu. Kationy magnezowe Mg2+ zawarte w wodzie to aż 128.3 mg/litr, z kolei kationy wapniowe to 208,0 mg/litr.

KATIONY mg/l ANIONY mg/l
magnezowy Mg2+ 128.3 wodorowęglanowy HCO3 1489.0
wapniowy Ca2+ 208.0 siarczanowy SO42 21.8
sodowy Na+ 87.8 chlorkowy CL 12.9
potasowy K+ 6.4  fluorkowy F   0.16

Co ciekawe – Muszynianka jako jedyna woda na polskim rynku zawiera kwas metakrzemowy – składnik, który poprawia nawodnienie naszego organizmu i jest odpowiedzialny za elastyczność skóry. Myślę, że szklana butelka Muszynianki to też dobry wybór dla wszystkich zainteresowanych ograniczaniem użycia plastiku na co dzień.

5. Makaron z mąki razowej ugotowany all dente jest lepszy niż rozgotowany makaron z białej mąki

Na co dzień warto wybierać produkty jak najmniej przetworzone – z tego powodu makaron z mąki razowej będzie lepszym wyborem niż makaron z mąki oczyszczonej. Co więcej – warto gotować razowy makaron w taki sposób, aby był all dente – jest on wtedy nie tylko smaczniejszy, ale i ma niższy indeks glikemiczny.

6. Jogurt naturalny lub jogurt kokosowy bez cukru jest lepszy niż jogurt owocowy

Jogurt naturalny zawsze będzie lepszym wyborem niż jogurt smakowy. Ja często korzystam w kuchni z jogurtów naturalnych, które nie mają w sobie zbędnego cukru. W przypadku jogurtów kokosowych również wybieram wersję bez cukru – zwykle takie informacje łatwo jest przeoczyć, bo jogurt z cukrem i bez cukru wygląda bardzo podobnie, a składniki produktu są opisane małymi literami – warto jednak uważnie czytać skład.

7. Ograniczenie spożywania mięsa jest lepsze niż częste jedzenie jedzenie mięsa

Według badań Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem (IARC) większe, niż zalecane, spożycie mięsa i przetworzonych produktów mięsnych zwiększa zachorowanie nie niektóre nowotwory*źródło. Jeśli nie potraficie zrezygnować z mięsa całkowicie warto przynajmniej ograniczyć jego spożycie i jeść je jak najrzadziej. Takie działania są też ekologiczne, bo do wyprodukowania 1 kg wołowiny potrzeba 14.500 litrów wody. Dla porównania – produkcja 1 kg ziemniaków wymaga 290 litrów wody*źródło.

8. Sól o obniżonej zawartości sodu jest lepsza niż zwykła sól kuchenna

W sklepach znajdziemy obecnie ogromny wybór różnych rodzajów soli. Ja zawsze wybieram sól o obniżonej zawartości sodu, bo taka wersja soli jest lepsza dla naszego układu krążenia. Zwykle taka sól zawiera o 30% mniej sodu niż zwykła sól kuchenna i dzięki temu solę mniej. Wybieram też sól bez środków antyzbrylających – więcej o tym pisałam tutaj.

9. Kremy z filtrem i przebywanie na cieniu to lepsze rozwiązanie niż opalanie

Według Światowej Organizacji Zdrowia promieniowanie UV stanowi jeden z najsilniejszych czynników rakotwórczych, obok palenia tytoniu czy picia alkoholu. Ekspozycja na promieniowanie UV jest głównym czynnikiem ryzyka zachorowania na czerniaka, który jest bardzo agresywnym nowotworem – przypomina prof. Joanna Narbutt, kierownik Kliniki Dermatologii, Dermatologii Dziecięcej i Onkologii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. (…) Specjalistka podkreśla też, że nie ma bezpiecznego opalania, ponieważ ekspozycja na słońce nawet w umiarkowanym klimacie jest w stanie spowodować uszkodzenia DNA, które w przyszłości mogą doprowadzić do zmian nowotworowych*źródło.

Co ciekawe – nie musimy się obawiać tego, że stosowanie kremów z filtrem zaburzy w naszym organizmie syntezę witaminy D. Badania pokazały, że stosowanie kremów z filtrami z SPF 15 w sposób bardzo regularny i rygorystyczny, nie hamowało syntezy witaminy D – była ona produkowana w skórze w odpowiednich ilościach.*źródło

10. Warzywa i owoce z supermarketu są lepsze niż brak warzyw i owoców w diecie

Idealnie byłoby kupować warzywa i owoce w wersji ekologicznej, najlepiej od lokalnych dostawców. Ale nawet jeśli nie mamy czasu i budżetu na taką wersję warzyw i owoców, to warto kupować je po prostu w supermarkecie. Warzywa i owoce to wspaniałe źródło witamin, składników mineralnych i błonnika bez względu na to, czy są ekologiczne czy nie.

11. Tłuszcze roślinne są lepsze niż tłuszcze zwierzęce

W mojej kuchni na co dzień używam głównie oliwy z oliwek. Inne produkty bogate w dobre tłuszcze, które warto wybierać na co dzień to: awokado, orzechy, ziarna słonecznika, olej rzepakowy.

12. Domowe ciasto jest lepsze niż ciasto z cukierni

Myślę, że nawet jeśli od czasu do czasu pozwalamy sobie na zjedzenie kawałka ciasta, to nie ma w tym nic złego. Warto jednak samemu przygotować domowe wypieki, bo dzięki temu wiemy dokładnie, co znajduje się w takim cieście. Wystarczy znaleźć dobry przepis (np. na taki prosty chlebek bananowy) i w weekend upiec pyszne ciasto z owocami, którego zapach wypełni całe mieszkanie.

13. Codzienny spacer jest lepszy niż intensywny trening raz w tygodniu

Aktywność fizyczna to niezwykle ważny element zdrowego stylu życia, ale najważniejsza jest tutaj regularność. Jeśli na co dzień wszędzie jeździmy autem, siedzimy przy biurku po całych dniach, a w ramach zadośćuczynienia raz w tygodniu pójdziemy na męczący trening, to niestety nasz organizm nie podziękuje nam za to dobrym samopoczuciem. Lepiej codziennie przejść się na spokojny spacer, wybrać rower zamiast samochodu czy dziesięć minut rozciągania w domu.

14. Czas off line jest lepszy niż siedzenie z telefonem w ręku przed snem

Codziennie uczę się tego, jak ograniczać czas on line. Warto sprawdzić, ile godzin dziennie poświęcamy na przeglądanie aplikacji w telefonie, aby uświadomić sobie, ile czasu zajmują nam social media. Szczególnie wieczorem dobrze jest zrobić sobie czas bez internetu i poświęcić go inną ulubioną aktywność.

15. Hummus ze sklepu jest lepszy niż niezdrowa przekąska

W idealnym świecie codziennie w lodówce czeka na nas domowy hummus, który możemy zjeść ze świeżymi warzywami z bazarku. Jeśli jednak wiecie, że nie macie czasu na zrobienie takiej domowej pasty w domu, to warto wspomóc się sklepowym zamiennikiem. Hummus kupiony w sklepie, o ile ma dobry skład, będzie dobrą przekąską i pozwoli nam szybko zaspokoić głód.

Podsumowanie

Zmiany, jakie wprowadzamy w nasze życie najlepiej wprowadzać powoli i skupiać się na drobnych działaniach, bo tylko wtedy mamy szansę na wprowadzenie dobrych nawyków na stałe. Czasem warto iść na kompromis i wybrać gotowy produkt z dobrym składem ze sklepu – bo w awaryjnej sytuacji uratuje on nas przed zjedzeniem niezdrowej przekąski. Jeśli nie jesteśmy w stanie zrezygnować całkowicie z mięsa – to dużą wartość przyniesie po prostu jego stopniowe ograniczenie. Na co dzień warto regularnie nawadniać organizm – w tej roli sprawdzi się najlepiej dobrej jakości woda.

 

Partnerem wpisu jest Muszynianka.